Жути, Бели и Зелени Болеро

ТРИПТИХ БОЛЕРО – ОМАЖ ДУШКИ СИФНИОС

Жути, Бели и Зелени Болеро

Премијера: 28. јун 2019. у 19 часова
Сцена „Александар Поповић”, Сезона 2018/19.

Зелени Болеро
кореограф: Лоран Захар
извођачи: Лука Стојковић, Марија Томић, Бисера Димчева, Нађа Томић, Петар Божовић, Мања Павићевић, Ана Бошковић

Лоран Захар је рођен у Будимпешти. Дипломирао је 1989. године на Talentum Hungarian Music and Folkdance Academy. По завршетку студија придружује се Budapest dance company, мађарској фолклорној компанији. Радио је осам година у Будимпешти а након тога у Холандији са Djazzex dance company и Danceworks Roterdam. По завршетку плесне каријере фокус ставља на кореографисање и педагогију. Кореографисао је за Budapest dance theatre, Inversedance – Fodor Zoltan company, Central Europe Dance Theatre, PR-Evolution, BalletJazz Art, Codarts Roterdam Dance Academy, Zürcher Hochschule der Künste, BaDora Dance Company, Ballet Debrecen и Ballet Pecs итд. Као професор савремене игре често гостује на европским и азијским академијама и плесним компанијама.

Бели Болеро
кореограф: Мерав Даган
извођачи: Катарина Бућић, Анђелија Јовановић, Алиса Оравец, Тијана Копривица, Катарина Илијашевић, Наталија Јовановић, Нина Пантовић, Јована Грујић 

Мерав Даган је кореограф, перформер и инструктор плеса и јоге. Дипломирала је на Музичкој и плесној академији у Јерусалиму, а сада је студент магистарских студија на интердисциплинарном уметничком програму Универзитета у Тел Авиву. Мерав је била стипендиста DanceVE-a на ImPulsTanz фестивалу у Бечу. Радила је са разним кореографима и редитељима у Израелу и наступала је на фестивалима и позориштима широм света. Њен рад је представљен у Израелу и иностранству на платформама као што су Stockholm Fringe Festival (2017), Diversia festival Kostroma – Русија (2017),  Intimadance festival, MacholAcher (drugi ples) festival (2012), Shades in Dance festival (2013), A-Genre Festival (2014), Acco International Fringe Festival (2015) Curtain up festival (2016) i Diver festival (2018). Мерав је освојила награду за најбољу глумицу на Acco Theatre Festivalu 2012. за улогу у емисији Maraton Aharone Israel. Као кореограф је освојила прву награду у Shades in Dance Festival with the piece за комад I Can See Them Coming и друго место на такмичењу кореографије Гертруде Краус са соло Миав. Мерав је ко/креатор и извођач у Tonic Clonic, мултидисциплинарном музичком пројекту који комбинује поп-роцк пунк психоделичну музику са плесом, перформансом и видео уметношћу.

 

Жути Болеро
кореограф: Мбулело Ндабени
извођачи: Јована Грујић, Бисера Димчева, Никола Павловић, Катарина Бућић, Наталија Трифуновић, Алиса Оравец, Елисе Ферсон, Тијана Копривица
композитор: Ивица Стјепановић

Рођен је 1984. године у Угие, Јужна Африка. Мбулело Ндабени је лондонски играч, кореограф, педагог, оснивач и директор Мбулело Ндабени / N’da dance Company. У свом раду Мбулело комбинује савремени и јужноафрички плес. Радио је у Кејптауну, лондонском Студио Центру, Балетској академији у Сан Француску и Каатсбаан у Њујорку. Наступао је са компанијама као што су: Rambert, Henri Oguike, Merce Cunningham, Itzik Galili, Mark Baldwin and Christopher Bruce, Matthew Bourne’s Swan Lake, Cape Town City Ballet ‘Veronica Peaper, Sean Bovim and Rudy Van Danzig’, Cape Dance Company ‘Christopher Huggins’, Company Chameleon ‘Anthony Missen’, Longborough Festival Opera ‘Didy Veldman’ и Company Wayne McGregor. Тиме је стекао драгоцено искуство и вештине током вишегодишњег рада са најбољим британским плесним компанијама и организацијама, укључујући Royal Shakespeare Company као и многим награђиваним међународним уметницима попут Black Mambazo и Goshka Macuga.

Као педагог, Мбулело Ндабени је радио у Лондонској школи савременог плеса, АкомаАса Академији извођачких уметности, Artistry Youth Dance, The Place CAT, Rambert Dance Company, Henri Oguike Dance Company, Takao Takase Dance School Tokyo, Rambert Summer Schools и у многим другима. Пројекат је подржало Министарство културе и информисања Републике Србије и Секретаријат за културу града Београда.

На сцени Александар Поповић Установе културе Вук Стефановић Караџић, 28. јуна ове године у 19.00 часова, биће изведен нови пројекат Института за уметничку игру.

Триптих обојен основним бојама застава земаља из којих потичу аутори Мбулело Ндабени (Јужноафричка Република), Мерав Даган (Израел) и Лоранд Захар (Мађарска) је својеврсно одавање почасти српској прима балерини апсолути југословенских и светских плесних сцена Душки Сифниос, непоновљивој Мелодији Болера Мориса Бежара.

Инспиирацију за свој Болеро намењен Душки Сифниос, Бежар је добио када је младу српску балерину видео како излази из мора дуге мокре косе. Тај Болеро који је Бежар кореографисао за непоновљиву Душку Сифниос постао је култни балет XX века.

Изазов за дијалог с магичном музиком композитора Болера, Морисом Равелом, аутори су прихватили, и свако од њих понаособ, трагајући  за начином како да изрази сопствено емотивно плесно тумачење мелодије која се отима и извија из сугестивног свеобузимајућег ритма, стопили у јединство супротности, ТРИПТИХ Жути Бели Зелени Болеро.

Болеро, настао на музику компоновану специјално за руску балерину, чланицу трупе Руски балет Сергеја Ђагиљева, лепотицу Иду Рубинштајн, постао је неодољиви мамац многим кореографима и играчима, све до данас.

Звучна подлога саткана од истоветних ритмичних удара непрестано понављаних, али увек на други начин акцентованих, у којима се наслућује свето тројство шпанске фолклорне традиције (Морис Равел, француски композитор, рођен у Баскији), стакато потпетица, кастањета и пљеска длановима, иницијатор је и равноправан судеоник у игри, споју јаких емоција и покрета амалгамисаних магичним звуком Болера, Болера који је метафора музике и плеса истовремено

Најпознатија класична верзија Болера је она коју је сачинила Бронислава Нижински, а најсуптилнија, најсугестивнија и најпопуларнија она коју је сачинио Морис Бежар.

Реминисценсију ритма, мелодије, покрета, ухваћених интуицијом, укроћених талентом обојених бојама свог порекла, сећања и слутње, аутори и играчи  ИУИ Транситион Данце Цомпанy и студенти Института за уметничку игру, посвећују успомени на једну од најталентованијих класичних балерина и играчица савременог плеса, Душки Сифниос.

Истовремено троје расних уметника, кореографа, различитог порекла, различитог сензибилитета, стасалих на различитим традицијама различитих језика и религија, Мбулело Ндабени, Мерав Даган и Лоранд Захар својом визијом Болера одају почаст и земљи свог  порекла, чијим бојама су обојили овај триптих.

Мелодија Душке Сифниос постала је заувек синоним Равеловог Болера, и незаборавна ода непатвореној, чедној еротици.

Институт за уметничку игру из Београда је основан 2014. Године. У оквиру Института су акредитовани први студијски програми на основним и мастер студијама који студентима пружају школовање у области високо професионалне уметничке игре (класичан балет, савремена игра, сценска народна игра и музика), кореографје и балетске педагогије. Студијски програми на Институту су утемељени на савременом концепту и воде га истакнути професори из Србије као и професори са Тринити Лабан Конзерваторијума из Лондона.

Институт за уметничку игру организује основне и мастер академске студије из области уметничке игре. Након завршених основних студија студент стиче звање Драмски и аудиовизуелни уметник, док се након мастер студија добија звање Мастер драмски и аудиовизуелни уметник.

Студијски програм на основним студијама је састављен од обавезних и изборних предмета. Обавезни предмети оспособљавају студенте да савладају класичне и савремене плесне методе, дају теоријску подлогу студентима да се упознају са основним принципима естетике и психологије уметности и пружају основна знања из области класичне и савремене кореографије.

Поред уметничких предмета, студенти изучавају енглески и још један страни језик по избору као и предмете везане за маркетинг, организацију и менаџмент у уметничкој игри који их оспособљавају да у будућности сами могу да прибављају финансијска средства, организују, и изводе сценско извођачке пројекте.

Настава се изводи у складу са најсавременијим методама и одвија по правилима европске комисије за проверу квалитета високошколских програма што омогућава овом програму да буде међународно признат, односно да обезбеди даљу проходност нашим дипломцима.

На Институту се реализију два Мастер студијска програма: Уметничка игра и Мастер студије плесног перформанса – ИУИ Транситион Данце Цомпанy.

Мастер студијски програми имају за циљ да омогуће студентима школовање на вишем академском нивоу у области високо професионалне уметничке игре, уметничке и културне продукције, као и да оспособе студенте за квалификован рад у културним институцијама на пословима уметничког руковођења и управљања уметничком продукцијом. Циљ студијских програма је усмерен ка унапређењу знања и стечених уметничких вештина и метода на основним академским студијама и остваривању високих уметничких резултата, а затим и процесима културног развоја, као што је планирање јавних културних делатности и сл. На Институту ће се од школске 2019/20. реализовати акредитоване Докторске студије Уметничка игра и перформанс. Овај студијски програм траје три године, након чега се стиче звање Доктор уметности – драмске и аудиовизуелне уметности. Исход процеса учења на Институту за уметничку игру је образован студент који поседује активна уметничка и теоријска знања, вештине и способности да обавља јавну, колективну и индивидуалну културно-уметничку делатност.

ПРЕДСТАВЕ